Sunday, May 27, 2012

Blogger dan Followers ..

Assalamualaikum .. 

Cuba untuk mengupdate sekali lagi ..
Internet hanya laju di pagi hari .. 
Rezeki mencurah-curah agaknya .. ^^


       Dasawarsa, kita disuapkan dan disajikan dengan pelbagai teknologi moden .. Pelbagai aplikasi canggih diperkenalkan, tak kiralah FaceBook, Blogger, Twitter, dll. Dan tidak ada penafian, semua itu ada fungsi masing-masing. Dan penggunanya juga akan berinteraksi antara satu sama lain. Contohnya FaceBook .. FRIEND REQUEST .. User FaceBook pasti tak lari daripada friend-friend .. Tujuan tak lain tak bukan untuk interaksi la .. Blogger dan Twitter pula?? YA!! Followers .. !!

      
        Persoalan yang ingin dibangkitkan di sini .. Sejauh mana kepentingan Follower?? Adakah Follower itu menjadi kayu ukur kemajuan dan kemahsyuran blog .....?? Tepuk dada, lu pikir la sendiri! haha,, 

       Nak buat itu, kena ada niat .. nak buat ini, kena ada niat .. Dan, nak blog pun kena ada niat .. Everything bergantung kepada niat .. Nak riyak? Ujub? dan sbgnya ..  Ramai bloggers sekarang suka untuk menggunakan istilah "I follow u, u follow me .." Ferr me la,, ikhlas .. betul-betul saya kata .. Tak perlu yang kita begitu dahagakan followers, biarkan mereka tentukan sendiri hak mereka .. Mereka yang mengawal anak panah mereka, bukan kamu .. 

       Ustaz kata, semua manusia tak lari dari sifat riyak .. tak leh nak lari .. pasti merasanya .. YA~ saya setuju, tak nafi .. tapi at least kita kena elak right? What I think is, implikasi dari ramainya follower yang begitu cepat(hasil dari I follow u, u pillow me) ialah kita akan .......... jenjenjen .. fikir sendiri, tak nak tuding jari .. nanti kena marah ..

       Ihsan dari Google ..

           Konklusinya, tepuk dada tanya iman .. jangan tanya selera, selera itu ibarat nafsu .. ikut nafsu lesu .. ^^ Berusahalah kita sama-sama elak dari riyak .. Sesungguhnya riyak itu syirik khofi(syirik kecil dan syirik yang tersembunyi) .. 

Followers tak penting, readers itu penting .. Tak semestinya follower itu readers, dan tak semestinya readers itu follower .. apa-apa pun, bersyukur dengan apa yang Allah bagi .. jangan tamak .. =]

4 comments:

Unknown said...

Betol-Betol,Kita jangan tamak....syukurjelah ape yang kite ade :) Bagoss!

Cik Orkid said...

Bravo bro. Gila best perenggan last uh haha .

Hitsugaya Hadi (氷) said...

Afeeq Affendy : yup~ xboleh tamak, nt menyesal di kemudian hari .. ^^

Cik Orkid : lama xnampak,, kui3 .. haha,, budak YIK kena pandai bermadah ..

Hitsugaya Hadi (氷) said...

Afeeq Affendy : yup~ xboleh tamak, nt menyesal di kemudian hari .. ^^

Cik Orkid : lama xnampak,, kui3 .. haha,, budak YIK kena pandai bermadah ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...