Saturday, March 10, 2012

Tazkirah : Salahkan Saya Bercinta ..??

Assalamualaikum ..

Hakcipta Terpelihara ..*ecewahhh

     Siapa tak pernah jatuh cinta?? Ada ker yang nak ngaku ... ?? Tipula kott kalau xpenah jatuh cinta .. hatta anak kecil sekalipun ada perasaan CINTA dan SAYANG .. tak percaya ka??  Oh girl,, you must believe in me .. budak2 sayangkan patung Barbie nya,, sayang kucing dia,, sayang parents dia .. tapi, mereka sayang tanpa mereka mengerti apakah sayang itu sebenarnya .. 

    Remaja?? Mengalahkan pasangan yang berkahwin kutt .. Tidak perlu untuk mendiskriminasikan mana2 remaja ... Semua ada rasa cinta,, yang membezakan sama ada mereka laWan ataupun laYan cinta mereka .. 

    Persoalannya -- Salahkan Saya Ingin Bercinta ?? 
   Saya anologikan kata ganti diri nama 'saya' sebagai seorang remaja .. Adakah salah seseorang remaja ingin bercinta ... Hakikatnya,, semua ada batasan .. Menjaga ikhtilat, menjaga adab semasa bercakap .. terutamanya dengan jantina yang berbeza ..

   So?? Di mana salahnya bercinta ..?? Konteks cinta itu luas .. cintakan Allah, cintakan Rasulullah, cintakan ibu bapa, cintakan saudara dan bnyk lagi .. namun, apa yang menyedihkan, ramai remaja sekarang menyalahgunakan konsep cinta ...

Cinta yang pertama wajib dan mesti didahulukan kepada Allah ..
Seterusnya, kepada RasulNya ..
Dan begitu turutannya mengikut peringkat masing-masing ..

   Bercinta itu boleh, tapi perlu kepada ikatan yang sah .. Bercinta itu boleh, cintai sahabat2 sejantinamu .. bersahabat kerana Allah, berpisah kerana Allah ..
   Bercinta itu boleh, tapi WAJIb cintai Allah dan RasulNya dulu .. Cinta itu sudah menjadi lumrah dalam kehidupan manusia .. Perkara yang tidak boleh dielakkan .. namun, jangan pernah jadikan cinta itu sebgai alasan untuk memuaskan nafsu keboringan, nafsu kemaruk dan lainlain ..

Sekian .. 
Syukran ... 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...